PROWADZENIE TERAPII ŚRODOWISKOWEJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Miło nam poinformować, że Proesa Sp. z o.o. uzyskała uprawnienia do przeprowadzania walidacji i certyfikacji kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży”. Jesteśmy jedną z pięciu Instytucji Certyfikujących w Polsce.
- Grupy adresatów kwalifikacji:
Kwalifikacja „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” jest skierowana przede wszystkim do:
- psychologów i pedagogów pracujących z rodzinami, dziećmi i młodzieżą w systemie oświaty, ochrony zdrowia, wymiaru sprawiedliwości i pomocy społecznej;
- lekarzy;
- pielęgniarek w szczególności pielęgniarek mających doświadczenie w pracy z rodzinami, dziećmi i młodzieżą oraz
- innych osób pracujących z rodzinami, dziećmi i młodzieżą.
- Warunki przystąpienia do walidacji:
Warunkiem przystąpienia do procesu walidacji kwalifikacji „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” jest:
- Posiadanie wykształcenia wyższego (kwalifikacja pełna z poziomu 6 PRK) z obszaru dziedzin:
- nauk społecznych,
- nauk medycznych,
- nauk o zdrowiu.
- Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w pracy z rodziną lub z dziećmi i młodzieżą oraz
- Przedstawienie zaświadczenia o odbyciu szkolenia treningowego mającego na celu rozwój osobisty i budowanie świadomości własnych zasobów w kontekście pracy z innymi w wymiarze co najmniej 50 godzin w jednym z następujących typów szkoleń lub treningów:
- grupy Balinta;
- trening interpersonalny;
- praca z geogramem.
Do walidacji może przystąpić osoba, która spełnia wszystkie powyższe warunki.
W celu weryfikacji spełnienia warunków przystąpienia do walidacji kandydat dostarcza Instytucji Certyfikującej (pocztą lub osobiście, do biura Proesy) Portfolio, w którym wykaże:
- kopię dyplomu ukończenia studiów wyższych nauk społecznych lub nauk medycznych lub nauk o zdrowiu, potwierdzoną za zgodność z oryginałem.
- zaświadczenie potwierdzające co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w pracy z rodziną lub z dziećmi i młodzieżą.
- zaświadczenie potwierdzające odbycie szkolenia treningowego mającego na celu rozwój osobisty i budowanie świadomości własnych zasobów w kontekście pracy z innymi w wymiarze co najmniej 50 godzin w jednym z następujących typów szkoleń lub treningów:
- grupy Balinta,
- trening interpersonalny,
- praca z geogramem.
- trzy opisy przypadków odnoszące się do pracy z pacjentami niepełnoletnimi. Każdy opis powinien dotyczyć innej sytuacji niepełnoletniego pacjenta pod względem typu zgłaszanego problemu: a) niepełnoletni powracający do systemu oświaty po pobycie w placówce leczenia całodobowego lub ośrodku zamkniętym; b) niepełnoletni z zaburzeniami ogólnorozwojowymi; c) niepełnoletni z zaburzeniami osobowości lub zaburzeniami zachowania; d) niepełnoletni z problemem wynikającym z dysfunkcjonalnego środowiska w którym przebywa. Opis przypadku (w postaci zanonimizowanej) powinien zawierać: a) istotne informacje dotyczące niepełnoletniego pacjenta; b) opis głównego problemu rodziny i pacjenta dot. funkcjonowania w różnych obszarach jego życia; c) omówienia przeprowadzonego przez siebie wywiadu z niepełnoletnim pacjentem i/lub jego rodziną/nauczycielami; d) diagnozę kliniczną lub funkcjonalną (przygotowane przez siebie lub otrzymaną od innych specjalistów); e) wnioski z zebranych informacji uwzględniające zasoby pacjenta, jego rodziny i otoczenia; f) propozycje pomocy wraz ze wskazaniem możliwych działań innych specjalistów; g) plan i opis udzielanej przez siebie pomocy lub możliwej do otrzymania w danym systemie/środowisku; h) wnioski i ewaluacja/omówienie/ocena podjętych działań wykonywanych osobiście oraz przez innych specjalistów, którzy byli zaangażowani we wsparcie niepełnoletniego pacjenta.
- wypełniony Formularz rejestracyjny.
Proces walidacji i certyfikacji jest odpłatny.
Kandydat przystępujący do weryfikacji wnosi opłatę walidacyjną w wysokości 3000 zł netto + 23% VAT. Opłata ta obejmuje weryfikację efektów uczenia się oraz certyfikat.
Nr konta do opłat: 48 8689 0007 7000 9389 2000 0010
Tytuł wpłaty: Opłata walidacyjna 2024 r.
- Weryfikacja efektów uczenia się
Weryfikacja efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” składa się z trzech następujących po sobie etapów, zwanych łącznie „Egzaminem”:
- I etap: ocena merytoryczna Portfolio;
- II etap: przeprowadzenie wystandaryzowanego testu wiedzy;
- III etap: uzupełniająca rozmowa egzaminacyjna dotycząca opisów przypadków przedstawionych w Portfolio.
Weryfikacja efektów uczenia się kończy się pozytywną decyzją walidacyjną w przypadku potwierdzenia przez uczestnika walidacji posiadania wszystkich efektów uczenia się, tj. „zaliczenia” wszystkich etapów walidacji. Kandydat musi z każdego etapu egzaminu uzyskać ocenę pozytywną.
Szczegółowe informacje dotyczące walidacji i certyfikacji zawiera Regulamin-walidacji 2024
Uczestnik, który zakończył proces walidacji pozytywnie, otrzymuje certyfikat zgodnie z wymogami zwartymi w Obwieszczeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (MP. 2018 POZ.1279).
- Korzyści z posiadania certyfikatu
Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” jest przygotowana do wypełniania zadań związanych z modelem środowiskowej opieki psychiatrycznej, w którym – poza oddziaływaniem na indywidualne (biologiczne i psychologiczne) funkcjonowanie małoletniego lub nastoletniego pacjenta – istotną rolę odgrywa wzmocnienie jego zasobów środowiskowych i oparcia społecznego. W tym modelu terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży uczestniczy we wczesnym rozpoznawaniu i rozwiązywaniu problemów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży np. w ramach wielospecjalistycznego zespołu, współpracuje z rodziną i środowiskiem wychowawczym we wspomaganiu rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży, koordynuje opiekę i dostęp do różnorodnych placówek zajmujących się wsparciem dzieci i młodzieży. Zadaniem terapeuty środowiskowego dzieci i młodzieży jest uczestnictwo w planowaniu i koordynacji wsparcia w wymiarze indywidualnym i społecznym, prowadzenie oceny jej postępów oraz wybór adekwatnych oddziaływań medycznych i psychospołecznych. Osoba posiadającą kwalifikację „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” będzie mogła znaleźć zatrudnienie w instytucjach prowadzących opiekę, w tym szczególnie środowiskową, nad rodziną, dziećmi i młodzieżą.
- Zasady uznawania osiągnięć potwierdzonych przez inną instytucję
- Instytucja certyfikująca może w toku certyfikowania danej kwalifikacji rynkowej uznać osiągnięcia, uzyskane w związku z ubieganiem się o nadanie innej kwalifikacji włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, za tożsame z osiągnięciami stanowiącymi część wymagań dla danej kwalifikacji rynkowej, na podstawie dokumentu potwierdzającego nadanie innej kwalifikacji.
- Instytucja certyfikująca może w toku certyfikowania danej kwalifikacji rynkowej uznać inne osiągnięcia, niż określone w ust. 1, za tożsame z osiągnięciami stanowiącymi część wymagań dla danej kwalifikacji rynkowej, jeżeli uzyskanie tych osiągnięć zostało sprawdzone w przeprowadzonej walidacji.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 2, uznanie osiągnięć następuje na podstawie rozmowy z osobą ubiegającą się o nadanie danej kwalifikacji rynkowej oraz na podstawie oceny przedstawionej przez tę osobę dokumentacji.
- Osiągnięcia uznane w sposób określony w ust. 1 lub 2 nie podlegają ponownej walidacji.
Niezbędne dokumenty:
Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (M. P. poz. 1279)
Regulamin-walidacji 2024
Formularz rejestracyjny
Zalecana literatura:
- Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. (2018), Zaburzenia Psychiczne Dzieci i Młodzieży, Medical Tribune,
- Radziwiłowicz W., Jarmołowska A. (2015) Adolescencja, wybrane zagadnienia kliniczne i terapeutyczne, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne,
- Alanen O. (2000) Schizofrenia jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, Wydawnictwo IPiN.
- Aleksandrowicz J. (1999) Psychoterapia medyczna: teoria i praktyka. PZWL.
- Anczewska M., Wciórka J. (2008) Umacnianie, nadzieja czy uprzedzenia, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.
- Bilikiewicz A. (2009) Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL.
- De Barbaro B., Cechnicki A., Ostoja-Zawadzka K. (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Wydawnictwo UJ.
- De Barbaro B. (1999) Schizofrenia w rodzinie. Wydawnictwo UJ.
- Cierpiałkowska L. (2009) Psychopatologia, Warszawa, Scholar.
- Formański J. (2004) Psychologia środowiskowa, Warszawa, PZWL.
- Kokoszka A. Psychoanalityczne ABC.
- Koszewska I., Habrat-Pragłowska E. (2002) Żyć z zaburzeniami nastroju.
Poradnik dla chorych i ich rodzin o chorobie afektywnej dwubiegunowej, Wydawnictwo IPiN. - Lauveng A. (2008) Byłam po drugiej stronie lustra, „Smak Słowa”. Sopot.
- Meder J. (2000) Rehabilitacja przewlekle chorych psychicznie. Biblioteka Psychiatrii Polskiej.
- Sutton C. (2007) Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk, GPW.
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego.
- Załuska M., Prot K., Bronowski P. (2007) Psychiatria środowiskowa, jako środowiskowa opieka nad zdrowiem psychicznym, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.